Auto Accessoires
auto-onderdelen
bouten
moeren

Bouten en moeren | Schroefdraad

Schroefdraad is de spiraalvormige rug of verhoging aangebracht op bijvoorbeeld een bout en respectievelijk in een moer. Deze kunnen dan met sleutels worden vastgedraaid.



In Europa is de metrische schroefdraad het meest gangbaar. Daarnaast komen de Whitworth en de Amerikaanse schroefdraad voor. De metrische draad wordt aangeduid met de letter M, gevolgd door een cijfer. Het cijfer geeft aan hoe groot de buiten-diameter van de schroefdraad is. De maten lopen op met 1 mm.


Whitworth-draad kan worden gesplitst in grof en fijn, respectievelijk BSW (British Standard Whitworth) en BSF (British Standard Fine) genaamd, en komt hoofdzakelijk voor in oudere Engelse auto's. De Amerikaanse draad wordt aangegeven met UNC (Unified Coarse) voor de grove en UNF (Unified Fine) voor de fijne schroefdraad. In wezen is deze schroefdraad een standaardisatie van de SAE-draad.


De maten van deze Amerikaanse draad lopen op met 1 /16 inch. Onder de spoed van een schroefdraad wordt verstaan de afstand tussen twee opeenvolgende windingen. Deze wordt bij metrische draad opgegeven in millimeters, bij Whitworth- en Amerikaanse draad in gangen per inch. Voor het meten van de spoed is een draadmeter bij uitstek geschikt.


Er bestaat een belangrijk verschil tussen Whitworth- en Amerikaanse draad, waardoor bij onderling wisselen schade kan ontstaan. De tophoek, dat wil zeggen de scherpe kant van de schroefdraad, is bij eerstgenoemde 55 en bij laatstgenoemde 60. Dat beide draadsoorten niet vervangen kunnen worden door metrische draad en omgekeerd is dus vanzelfsprekend.


Boutjes met een ronde kop worden hoofdzakelijk voor de elektrische installatie gebruikt. UNF- en UNC-bouten worden veel in het chassis en de auto onderdelen toegepast. De sleutels die voor deze bouten worden gebruikt, hebben de aanduiding AF (American Fine).